قیمت دلار در ایران در سال ۱۴۰۳ تابع چه عواملی است؟

دلایل مختلفی سبب افزایش قیمت دلار در سال جدید می‌شوند. برای نمونه می‌توان به افزایش تلاش مردم برای مسافران نوروزی اشاره کرد. همچنین بیانه اخیر گروه هفت سبب افزایش قیمت دلار می‌شود. در این مطلب به طور کامل به شما خواهیم گفت که قیمت دلار در ایران در سال ۱۴۰۳ تابع چه عواملی است؟ اگر شما نیز قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای جهانی را دارید، این مطلب برای شماست. پس به این منظور همراه ما کارشناسان مجله اینترنتی آسمونی باشید. ما شما را در مسیر این سرمایه‌گذاری راهنمایی خواهیم کرد.

مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

عواملی مختلفی سبب شده‌اند که افراد دلار ۶۰ هزار تومانی را در این مقطع زمانی به چشم ببینند. در ادامه این عوامل را توضیح خواهیم داد.

افزایش آمار مسافرت‌های نوروزی

افرادی که توان سفرهای خارجی را دارند، تعطیلات نوروزی را برای سفر خارجی غنیمت می‌شمارند. به خصوص کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان و آذربایجان که با کشور ما هم مرز هستند، گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی به نظر می‌رسند. بدیهی است که برای رفتن به سفرهای خارجی نیاز است که از ارز خارجی کافی برخوردار باشیم. بدلیل افزایش تقاضا برای خرید دلار، بدیهی است که قیمت این ارز خارجی در این مقطع زمانی افزایش یابد.

عوامل سیاسی موثر بر قیمت دلار

حتما می‌دانید که هرگونه تحریم از سوی کشورهایی نظیر آمریکا، نرخ دلار را در کشور ما افزایش می‌دهد. درمقابل هرگونه مذاکره و توافق و البته فعالیت تجاری سبب ورود دلار به کشور شده و سبب می‌شود که نرخ این ارز خارجی کاهش یابد. مورد دیگری که باید درنظر داشته باشید بیانیه‌ای است که از سوی کشورهای عضو گروه هفت منتشر شده است. این گروه که متشکل از آمریکا، کانادا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و آلمان می‌باشد در بیانیه‌ای عنوان کرده که درصورت ارسال موشک از سوی ایران به روسیه، تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌شود. جنگ روسیه و اوکراین مدتیست که دوسالگی خود را تمام کرده و مردم سراسر انتظار نتیجه این نبرد را می‌کشند.

مطلب دیگر :   38 نکته برای هوش مصنوعی

هجوم مردم برای خرید دلار

یکی دیگر از دلایلی که سبب افزایش قیمت دلار شده، هجوم مردم برای خرید دلار بدلیل تصورات تورمی می‌باشد. به بیان بهتر مردم نگران از دست رفتن سرمایه خود بدلیل افت ارزش پول ملی هستند. به همین دلیل نگرانی تورم سبب شده است که افراد برای خرید دلار هجوم بیاورند. همین امر با افزایش تقاضا نسبت به عرضه باعث افزایش نرخ این ارز خارجی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: رشد قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ تا چه قیمتی است؟

اینها را هم بخوانید